tiistai 25. syyskuuta 2012

Kuumaa kaakaoo, neuloosi ja sohvalle torkkupeiton alle selälleen maate. :)

Tapsa on tän viikkoo yövuorossa, ja mä saan vielä tän viikkoo oleilla rauhassa kotosalla. Ens viikolla alotan työt uudessa paikassa, ja oon siitä niin valtavan hyvillään, siellä on rakas ystävä samassa vuorossa, samalla osastolla. Työ itsessään on taatusti uutta ja erilaista mitä ennen, mutta eiköhän tuohonkin sitten opi, ainakin ajan kanssa.

Nyt yritän hissutella hiljaksiin tässä jotta Tapsa sais rauhassa nukkua. Pari koneellista pyykkiä oon pessy, tiskeihin en jaksanu vielä koskee... Ehkä ne siitä sitte vähä myöhemmin, nyt haluan pötkötellä tässä sohvalla ja kirjottaa tätä. :)

Alottelin neuloon uusia sukkia, valkkasin väriks vähän samaa sävyä mitä mun hääpuku oli, ja neulemalliks tuollasen "prinsessaneuleen", valepalmikkona oon kans kuullu puhuttavan. Ihan valtavan helppo ja aika nopsa tehdä jos on edes jonkun verran neulomisesta kokemusta, ja näyttää mun mielestä tosi kauniilta. Tota on kiva neuloo.

Mähän oon nyt opetellu neuloon vasta kolmisen vuotta sitte. Melkein parikytä vuotta meni niin etten sukkapuikkoihin koskenukaa. Sillon oli pakko opetella ku olin töissä ala-asteella koulunkäyntiohjaajana, ja siellä mun piti välillä sijaistaa käsityötunneilla. Mutta sillon se innostus myös sytty uudelleen, muistan miten hiplailin tohkeissani niitä Novitan syksyn uutuuslankoja. :D
Pikkulikkana ala-asteella mä neuloin ne pakolliset sukat mitä vaadittiin, mutta siihen se sit jäi. Mua opettanu ala-asteen kässämaikka onnistu kyl musertaan sen pienimmänki innostuksen rippeen kaikenlaisiin käsitöihin, yläasteellaki menin teknisiin töihin ku en tykänny YHTÄÄN tekstiilitöistä. "Mites sä siinä oikein nojailet, ei niitä kauniita neuleita noin huonossa asennossa tehdä... No eipä susta ainakaan mitään kutojaa tule!" Näkispä se samainen aikoja sitten eläkkeelle jäänyt mamma mut tätä nykyä; neulon sohvalla selällään maaten ja väitän vielä että mun tekemissä sukissa on silmukatkin kohdillaan, ja ne näyttää siisteiltä ja käsiala on tasasta. Anoppi aina sanoo että "Niin ne on taas ku koneella tehdyt, niin sileetä!" :D



Näiden sukkien mallin on rakas ystävä löytäny josku internetin ihmemaasta, ja en kyllä yhtään osaa sanoa mistä sen löytäisi. Voisin oikeestaan tähän kyl kirjotella jos joku tykkää siitä sitte ottaa ja neulasta. :)


5:llä jaollinen valepalmikkosukka

Lanka Novitan 7 veljestä, tai joku muu samankaltainen
Puikot 3-4, tai käsialan mukaan

Luo 51 (jaollinen 5:llä + 1s) silmukkaa, ja jaa silmukat sukkapuikoille tasan, jättäen ylimääräisen silmukan viimeiselle puikolle. (Helpottaa neulomista jos puikoilla on 5:llä jaollinen määrä silmukoita 10+15+10+15) Vaihda ensimmäinen ja viimeinen silmukka keskenään ristiin, ja aloita neulominen.
1.krs  * 3 o 2 n * ja neulo viimeiset kaksi silmukkaa nurin yhteen, jolloin puikoilla on 50 silmukkaa.
2.krs * nosta 1 silmukka, neulo 2 oikein, nosta neulomaton silmukka kahden neulotun yli, neulo 2 n *
3.krs * neulo 1 o, ota lankakierto puikolle ja neulo 1 o, neulo 2 n *
4. krs * neulo 3 o, 2 n *
5. krs * neulo 3 o, 2 n *
Jatka kierroksia 2-5 yhteensä 7-10 (varren pituus) kertaa.
Kun varsi on neulottu, jaa silmukat neljälle puikolle siten, että siirrät yhden silmukan puikolta 4 puikon 1 alkuun (nurja silmukka) ja samoin puikon 2 lopusta puikon 3 alkuun (nurja silmukka).
Tee kantapää puikoilla 3 ja 4. (Voit tehdä kantapään haluamallasi tavalla, malliin sopii yhtä hyvin perinteinen kuin tiimalasikantapääkin.)
Kun kantapää on tehty jatka sukan neulomista niin, että jalkaterän päällipuolelle tulee valepalmikkoa, ja pohjapuoli on sileää neuletta. Tee teräosaan 7-9 mallikertaa, tai sukan koosta riippuen enemmänkin.
Tee lopuksi kärkikavennukset puikkojen 1 ja 3 alussa, sekä puikkojen 2 ja 4 lopussa. (Neulo puikkojen 1 ja 3 alussa ensin 1 oikein, ja sitten kaventaen kaksi oikein yhteen. Puikkojen 2 ja 4 lopussa (kun puikolla on neulomatta vielä 3 silmukkaa) kaventaen kaksi oikein yhteen ja sitten 1 oikein.)


Suunnilleen jotensakin noin se pitäisi onnistua. :) Ite oon kyllä tosin luonu 60+1 silmukkaa, mun on käsiala sen verta pienempää, ja oon tehny varttakin joskus 15 mallikertaa ku oon halunnu siihen hiukan enempi pituutta. Tykkään kyllä tosta mallista kovasti, se on vaa nii simppeli ja näyttää niin nätiltä. Mielekkäitä neulomisia kaikille, mä itekin kaivaudun peiton alle ja nappaan kutimet käteen.

Ai nii ne tiskit!
No josko mä eka vähä matkaa neulon, ja si meen reippaana tiskaan...

Rustaili neulootikko-Jeepu

2 kommenttia:

  1. Mukavaa pohdintaa. Minä en tykännyt käsitöistä yhtään lapsena, inhosin niitä. Äitini aina sanoi, että Eliisa ei ole käsityöihminen. Yritti aina lohduttaa, ettei se ole niin tärkeää, vaikka ei käsitöistä tykkääkkään. Koulussa ainoa käsityö, jonka tein hyvin, oli kotitalousessu, kun tykkäsin niin paljon kotitaloudesta. Vieläkin on se tallella :) - Mutta, niinpä minäkin välillä nykyään ajattelin, että osaanpas tehdä.

    Tosi kauniin sukan olet neulonut, värikin on kyllä mun makuuni, että.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Eliisa! Noi sukat lähtee lahjaks yhdelle tärkeälle läheiselle kuhan saan ne valmiiks. Sit pitäs neulasta parit muutkin lahjasukat, ennen ku taas saa iteltää luvan et voi neuloo itelleenki. :)
      Ja voi miten söpöö että sulla edelleen on korjussa se sun essu! :) Keittiön seinälle kunniapaikalle!

      Poista

Kiitos kommentistasi!